Forrás: https://hitbol.hu/konyv/a-jo-hir-jobb-mint-gondolod/miert-kell-a-bunosnek-meghalnia/
Miért kell a bűnösnek meghalnia?
A fejezet címén gondolkodva sokaknak valószínűleg a
népszerű válasz jut eszébe: „Nos, a bűnösnek azért kell meghalnia, mert a
törvény elítéli, és halállal sújtja őt.” A bűnös halála – úgy
tűnik – teljes mértékben és kizárólagosan a törvényhez való viszonyából fakad.
Ez az elgondolás mélyen gyökerezik a keresztény gondolkodásban, s bár részben
igaz, mégsem tükrözi a teljes valóságot. Gondoljuk csak meg, mi is valójában a
törvény. A törvények általában olyan alapelvek vagy szabályok, amelyek
meghatározzák a dolgok működését.
Amikor azonban törvényekről beszélünk, akkor kétféle törvényt kell
megkülönböztetnünk. Vannak természeti és jogi törvények – a köztük lévő
különbség tudatosítása pedig kulcsfontosságú ahhoz, hogy megértsük, miért kell
a bűnösnek meghalnia.
Természeti törvények
A természet törvényei esetében nem nehéz belátni, miért fontos ezekkel
összhangban működnünk. A szabályok be vannak építve a természetbe: nem tudjuk
ezeket sem megváltoztatni, sem módosítani. Egyszerűen csak leírják, hogyan
működik a természet. Azért hívjuk őket törvényeknek, mert soha nem változnak,
minden esetben ugyanúgy működnek. A természet minden dolgot ezen elvek szerinti
működésre kényszerít.
Vegyük például a gravitáció törvényét. Egy bizonyos viselkedést követel meg
tőlünk, és tudjuk, ha másként viselkedünk, az súlyos következményekkel jár. Ha
ugyanis nem értek egyet a gravitáció törvényével, lehet, hogy egyszer csak
gondolok egyet, és lelépek egy tízemeletes bérház tetejéről. Csakhogy hamar
kiderül: ha nem élek a gravitáció törvényével összhangban, annak súlyos
következményei lesznek rám nézve! Nem lényeges tehát, hogy szeretem-e a
természeti törvényeket vagy sem. Ha ugyanis figyelmen kívül hagyom őket, akkor
annak szomorú utóhatásai vannak. Ez minden természeti törvényre igaz.
Jogi törvények
A törvények másik csoportját, a jogi törvényeket egy hatalmi szerv fekteti
le. Ezek olyan törvények, amelyeket a társadalom – az értelmes együttélés
biztosítása érdekében – szükségesnek tart. A jogi törvények népenként és az
éppen hatalmon lévő jogalkotó szervenként változhatnak. Ezen törvények esetében
az engedetlenség nem feltétlenül jár következménnyel. Sok esetben megtörténik,
hogy a törvényszegő büntetés nélkül megússza tettét. A jogi törvények
betartatása nem magától értetődő, ellentétben a természeti törvényekkel, ahol a
következmény elkerülhetetlen. Előbbiek esetében a hatalmi szervnek két dologról
kell gondoskodnia: meg kell hoznia a törvényeket, és be is kell tartatnia
azokat. Ez utóbbit úgy éri el, hogy büntetéseket szab ki a törvényszegőkre, melyeket
azután neki kell végrehajtania.
Általában igaz, hogy a különböző országok jogi törvényeiben sokszor
találhatunk hibát, sőt, igazságtalanságot is. A természeti törvények
azonban mind Istentől származnak és mindig jók. Ő úgy alkotta
meg a világegyetemet, hogy a beépített természeti törvények tökéletes egyensúlyt
és harmóniát biztosítanak minden élőlény számára, örök időkön át.
Az erkölcsi törvény természete
Az erkölcsi törvényről általában azt mondják, hogy ez Isten jellemének
„szöveges megfogalmazása”. Azonban az a forma, ahogy az erkölcsi törvény a
tízparancsolatban megjelenik, nem képes visszaadni Isten jellemének
teljességét, ezért pontosabb lenne azt mondani, hogy a tízparancsolat Isten
jellemének csak egy „kivonata”, nem pedig pontos leírása. Ugyanakkor, ha igazán
megértjük az erkölcsi törvényt – legmélyebb jelentéseit is figyelembe véve –,
akkor világosabb képet kapunk arról, milyen is Isten erkölcsi természete. Az
erkölcsi törvény írásos formája tehát csak kivonata az igazi
erkölcsi törvénynek, mely Isten maga. Vagyis nem új szabályt alkotott az
erkölcsi törvénnyel, hanem csak megfogalmazta számunkra, milyen is Ő, s hogyan
kellene élnünk.
Ezzel a törvénnyel összhangban élni annyi, mint Istennel egységben lenni.
És mivel Isten az élet, ezért a Vele való egység: egység az élettel. Ha azonban
valaki kikerül az erkölcsi törvénnyel való összhangból, akkor nem lesz többé
egységben sem Istennel, sem az élettel. Ennek biztos következménye a halál.
Istennek nem kell külön elítélnie vagy megölnie az ilyen embert. Abban a
pillanatban, amikor úgy dönt, hogy elválik az élet egyedüli forrásától,
Istentől, az ember szükségszerűen halált von magára.
Világosan látható tehát, hogy az erkölcsi törvény természeti törvény. Ezzel
összhangban járni: élet. Elhajolni tőle: halál. Nincs szükség ítéletre, nincs
szükség kivégzésre. A bűn maga is elvégzi dolgát, ami természetes következménye
a törvény működésének.
Hogyan jött be a halál?
Az Édenben Isten ezt mondta Ádámnak a jó és gonosz tudásának fájáról: „amely
napon eszel róla, bizony meghalsz” (1Mózes 2:17) Sokan ezt úgy
értelmezik, hogy Isten azzal fenyegette Ádámot, hogy ha eszik a fáról, Isten
kénytelen lesz megölni őt. De valóban erről van itt szó? Isten itt
fenyegetőzött vagy jövendőt mondott? Arról beszélt, amit Ő tesz majd, vagy egyszerűen
csak fel akarta világosítani Ádámot arról, mi lesz tettének természetes
következménye, ha kilép az Istennel való egységből? Pál apostol ezt írja:
„Azért ahogyan egy ember által jött be a bűn a világba, és a bűn által a
halál, úgy a halál minden emberre elhatott, mivelhogy mindenki vétkezett.”Róma 5:12
Mit olvasunk? Egy ember által jött be a világra a bűn. A bűn bejövetelével
együtt pedig bejött a halál is. Nem Isten hozta tehát a halált az emberre, nem
Ő mérte ki ránk ezt az ítéletet: amikor a bűn bejött, a halál tőle
elválaszthatatlanul követte azt! Pál azt írja, hogy „a halál fullánkja
pedig a bűn” (1Korinthus 15:56). Amikor egy méhecske belénk szúrja
fullánkját, akkor a benne lévő méreg elkezd testünkben dolgozni. Ha valakit egy
skorpió mar meg, az abból származó méreg a halál magva lesz benne. A méreg
elkezd hatni, míg végül beáll a halál. Ezért mondja Pál, hogy a „halál
fullánkja pedig a bűn”. A bűn megmart minket és belénk engedte halálos mérgét,
mely lassan, de biztosan elpusztít minket, s végül élettelenül összeroskadunk.
Pál tehát azt mondja, hogy Ádám által jött be a bűn, a bűn által
pedig a halál. A halál pedig minden emberre elhatott, mivel mindenek
vétkeztek. Minden ember azért hal meg, mivel meg van
fertőzve a bűn halálos mérgével (Róma 5:12). Lássuk, Pál hogyan igazolja ezen
állítását:
„Mert a törvény előtt is volt bűn a világon, a bűnt azonban nem lehet
felróni, ha nincs törvény.”Róma 5:13
Amikor Pál a törvény előtti időről beszél, akkor ezt mely
korszakra érti? A sínai-hegyi törvényadás előtti időről van itt szó: a világ
teremtésétől fogva a Mózesnek adott törvény idejéig. A törvény mindig is
létezett (mivel Isten természetét fejezi ki, Isten pedig mindig is létezett),
azonban a világ népei előtt rejtve volt, amíg Isten ki nem nyilatkoztatta azt a
Sínai-hegyen.
De hogyan folytatja Pál? „A bűnt azonban nem lehet felróni, ha
nincs törvény.” Mit akar ezzel mondani? A gondolatmenet lényegileg a
következő: A bűn bejött a világba. Az emberek bűnösök lettek. Isten azonban nem
róhatta fel nekik bűneiket, nem vádolhatta őket törvényszegéssel. Miért is?
Mert még nem lett kinyilatkoztatva a törvény! A törvény nélkül az emberek nem
nyerhettek világos képet arról, mi a jó és mi a rossz; és ezért nem lett volna
tisztességes felróni nekik gonosz cselekedeteiket.
„A halál mégis úrrá lett Ádámtól Mózesig azokon is, akik nem Ádám esetéhez
hasonlóan vétkeztek, aki az eljövendőnek előképe.”Róma 5:14
Noha a törvény – mielőtt Isten kinyilatkoztatta volna – ismeretlen volt az
emberek többsége előtt, a halál ebben az időben (Ádámtól Mózesig) is uralkodott
az embereken. Minden embernek el kellett szenvednie a halált. De mivel a bűn
nem számíttatott be nekik, Isten nem ítélhette őket halálra. Hogyan is tehette
volna, hiszen az embereknek nem volt ismeretük a törvényről? Ismeret hiányában
pedig nem vétkezhettek Ádámhoz hasonlóan – szándékosan ellenszegülve egy
kijelentett parancsnak –, mégis meghaltak. Mi okozta akkor halálukat? Nem Isten
volt haláluk oka, hanem a bennük lévő bűn ölte meg őket. Bár nem volt világos
ismeretük arról, mi a jó és mi a rossz, a bűn állapotában voltak. Ez az ádámi
örökség termett minden emberben halálhozó gyümölcsöt (vö. Róma 5:21; 7:24;
Jakab 1:15). Pál érvelésének pontosan ez a lényege.
Miért volt szükség a jogi törvényre?
Mindezek ellenére tagadhatatlan tény, hogy a Biblia azt is tanítja, az
emberek a törvény mércéjével lesznek megmérve, és a törvény szerinti bűnösségük
miatt lesznek halálra ítélve.
„Mert Isten minden cselekedetet megítél, minden titkos dologgal együtt,
akár jó, akár gonosz az.”Prédikátor 12:16
„Úgy szóljatok, és úgy cselekedjetek, mint akiket a szabadság törvénye fog
megítélni.”Jakab 2:12
Ezekkel egyetemben sok más igevers azt hangsúlyozza, hogy az egyes
cselekedeteinknek is jelentősége van, és Isten minden tettet mérlegre tesz az
ítéletben. Hogyan illik ez a képbe? Ha a bűn öli meg a hozzá fordulókat,
illetve a halál a bűn természetes és elkerülhetetlen következménye,
akkor miért kell Istennek büntetést szabnia ki azokra, akik
bűnt követnek el? Miért van szükség ítéletre, ami felsorakoztatja és
megvizsgálja az emberek tetteit, hogy mindenki „cselekedetei szerint” kapja
meg jutalmát? Miért nem hagyja Isten magára a haldokló bűnöst, ha tudja, hogy a
bűn előbb-utóbb úgyis végez vele? Miért helyezi Isten az egész kérdést jogi
keretbe, s miért mond ki jogi törvényeket, hozzájuk tartozó büntetésekkel,
ahelyett, hogy hagyná az eseményeket a maguk medrében folyni, míg a bűn el nem
végzi pusztító munkáját, megsemmisítve azokat, akik bűnbe estek?
A rómabeliekhez írt levél ad választ kérdéseinkre:
„A törvény pedig bejött, hogy a bűn megnövekedjék. De ahol megnövekedett a
bűn, ott bővebben áradt a kegyelem,”Róma 5:20
A törvény azzal a céllal jött be, hogy megnövelje, megsokasítsa a bűnt.
Hogyan? Úgy, hogy ráébreszti az embert, milyen nagy a benne lakozó bűn ereje.
„Akkor hát a jó halálomra lett nekem? Semmiképpen! De azért, hogy a bűn bűn
mivolta nyilvánvaló legyen, a jó által a halált munkálja, hogy így a bűn a
parancsolat által igen nagy vétekké legyen.”Róma 7:13
Összegezzünk: Amikor Ádám vétkezett, a bűn minden emberre elhatott. Ennek
eredményeként mindenki belekeveredett valamilyen gonosz cselekedetbe, és végül
mindenki meghalt a bűn miatt. A legtöbb embernek azonban fogalma sem volt
arról, milyen rettenetesen bűnös is valójában. Úgy kezdtek gondolkodni a
halálról, mint ami az élet természetes velejárója, és nem vették észre az
ok-okozati kapcsolatot az általuk élt életforma és a mindenkire elható halál
között. Isten – mivel szeretett minket – kellett, hogy találjon egy olyan
eszközt, melynek segítségével rádöbbentheti az embert természetének valódi
arcára, és arra, hogy igenis van összefüggés a bennünk rejlő természet és a
halál között. Meg kellett tudnunk, hogy a halál okozója a bűn, hogy így a bűn
irtózatossá és gyűlöletessé váljon a szemünk előtt. Istennek be kellett
vezetnie egy rendszert, hogy „a bűn a parancsolat által igen nagy
vétekké legyen”. A törvényt jogi formulaként fogalmazta meg, hogy minden
ember megérthesse a bűn valódi természetét.
A törvény „felfedezése”
A történet szerint Isaac Newton egyszer egy almafa alatt üldögélt, amikor
egy alma a fejére pottyant. A tudós kutakodó elméje előtt ez az egyszerű
esemény forradalmi „felfedezésre” nyitott kaput. Így gondolkodott: „Miért esett
az alma a fejemre? Miért esett az alma lefelé és nem felfelé?” Amint erről
elmélkedett, rájött, hogy a dolgok mindig is így működtek, minden esetben,
minden körülmény között. Ez vezette őt a gravitáció törvényének
megfogalmazására, és ezért mondjuk, hogy ő fedezte fel ezt a törvényt.
Ez a törvény természetesen már jóval Newton előtt létezett, de amikor
felfedezte, mindenki számára újszerű kinyilatkoztatásként hatott. Ő erre a
törvényre váratlanul jött rá. Newton ezután szavakban is megfogalmazta ezt a
törvényt, a „gravitáció törvényének” nevezve. Ugyanakkor nyilvánvaló tény, hogy
a papírra vetett szavak csak leírását adták egy olyan jelenségnek, amely mindig
is tapasztalható volt, még mielőtt bárki észrevette volna. Amikor Newton ezt a
törvényt szavakban kifejezte, nem alkotott és nem is léptetett hatályba új
törvényt. Egyszerűen csak világosabbá és érthetőbbé tette az emberek számára
azt, ami már régóta megvolt és működött.
Hasonlóképpen, Isten erkölcsi törvénye mindig is létezett. Az angyalok
természetszerűleg engedelmeskedtek neki, anélkül, hogy belegondoltak volna.
Lucifer volt az első, aki felfedezte és kimutatta, hogy az angyalok viselkedése
mindig arra irányul, hogy Isten akaratát teljesítsék. Így tulajdonképpen azt
mondhatjuk, hogy Lucifer „fedezte fel” az erkölcsi törvényt, és eltökélte
magában, hogy nem veti alá magát neki.
Ahhoz azonban, hogy az ember is megértse az erkölcsi törvény működését,
ráébredhessen a bűn hatalmára, és megláthassa a bűn és a halál közötti
összefüggést, Istennek meg kellett fogalmaznia törvényét, az ember számára
érthető, nyelvi keretek között. És pontosan ezt tette a Sínai-hegyen. Egy
példázaton keresztül még világosabbá válhat a kép:
Egy példázat
Tegyük fel, hogy van egy embercsoport, amely megrekedt egy hegycsúcson.
Körülöttük mindenhol meredek szakadékok, és a hegyről nem lehet lejutni. A
szakadékokba letekintve csak sötétség látszik, az alja olyan messze van, hogy
látni sem lehet. Valójában a szakadék alja tele van éles sziklákkal, amelyek
bárkit porrá zúznak, aki leesik vagy aki elég bolond ahhoz, hogy leugorjon a
csúcsról.
Egy nap feltűnik egy különös alak a semmiből, és arról kezdi győzködni az
embereket, hogy lent, a sötétségen túl, egy csodaszép föld terül el, telve
minden földi jóval – egy valóságos paradicsom. Arról beszél, hogy ha valaki
leugrik, amint átér a sötétségen, hirtelen lelassul az esése, és pihekönnyen
landol az említett paradicsomban. Sőt, a különös idegen még azt is megteszi,
hogy leugrik a hegycsúcsról, és drága gyümölcsökkel megrakodva tér vissza.
Egyre több ember kezd hallgatni a szavára, és egymás után ugrálnak le.
Van azonban a csoportban valaki, aki pontosan tudja, mi vár az emberekre
odalenn. Elkezd rimánkodni nekik, hogy ne ugorjanak le, és figyelmezteti őket,
milyen rettenetes sors vár rájuk, ha mégis megteszik. De kérlelése süket
fülekre talál, az emberek tovább ugrálnak. Végül a veszélyt ismerő ember
elővesz egy pisztolyt, odaáll az egyik szakadék elé, és ezt mondja: „Ha valaki
leugrik, azt lelövöm.” Néhányan azonban ennek ellenére is vállalják az ugrást.
Ami a lényeget illeti, ezen emberek sorsa már az ugrás pillanatában
megpecsételődött – ti. meg fognak halni –, a fegyveres mégis mindenki szeme
láttára lelövi őket.
Nos, így már más a helyzet. Először az esés következtében haltak meg, most
azonban itt van egy fegyveres, aki megöli őket. Az ok-okozati törvény – a
gravitáció törvényének – eredményét most egy másik ember hajtja végre azzal,
hogy megöli a leugrókat. Az illető olyan rendszert állított fel, amelyben az
emberek vagy engedelmeskednek uralmának, vagy elszenvedik a büntetést, amelyet
az ok-okozati törvény helyébe lépő rendszer hajt végre rajtuk. Most már jogi
törvényről beszélünk („Ne ugorj, különben lelőlek!”), a természeti törvény
helyett (ha leugrasz, a gravitáció megöl). A természeti törvény mindig magasabb
rendű, hiszen örök érvényű. Az emberek tudatlansága és önpusztító viselkedése
miatt azonban a dolgok valódi természetét átlátó fegyveres felállított egy jogi
rendszert a természet rendszerén belül, hogy akit lehet, megmentsen a biztos
haláltól. Valójában ugyanis csak azokat lövi le, akik amúgy is biztosan
meghalnának, s amellett, hogy ez irgalmas cselekedet – hiszen ezek az emberek
szörnyet halnának a sziklákon – ezzel több jó dolgot is elér:
- Azok, akik fenn maradtak, félni fognak
leugrani. Így talán egy kicsit tovább élhetnek, és van remény, hogy ez idő
alatt ők maguk is felismerik a lenti állapotok valódi természetét, és
annak a különös alaknak a jellemét, aki megtévesztette őket.
- Megrövidíti azok szenvedését, akik a
sziklákhoz csapódnának ugyan, de nem halnának meg azonnal.
Természetesen ezután mindenki a fegyverestől kezd rettegni. Zsarnoknak
fogják bélyegezni, és azt tervezgetik, hogy amikor éppen nem figyeli őket, majd
leugranak. Zokon veszik jelenlétét, és azzal vádolják, hogy megfosztja őket a
boldogságtól – noha éppen ő az, aki javukat munkálja.
Látjuk a párhuzamot? Isten ezért helyezte a kérdést jogi keretek közé,
büntetések terhe mellett. A törvényadással Isten ezt mondta: „Ha leugrasz,
lelőlek.” Bár az embereket már korábban is megölte a bűn, ők mégsem látták ezt
át, és nem féltek a bűntől. Belenyugodtak megromlott életvitelükbe és az azt
követő halálba – mint ami az élet természetes velejárója –, és nem látták
szükségét, hogy tartsanak a bűntől, vagy hogy megjobbítsák útjaikat. Isten
ezért léptetett életbe egy jogi rendszert. Egy olyan keretrendszert adott,
amelyben ha valaki áthágja a kijelentett törvényeket, akkor Ő maga követeli meg
a törvényszegő halálát. Így az emberek félni kezdtek a bűntől, mert az a
halállal kapcsolódott össze tudatukban, ugyanakkor igyekezetükben, hogy
tartózkodjanak tőle, azt is felismerték, milyen mélyen gyökerezik a bűn
természetükben. Felismerték, hogy természetfeletti segítségre van szükségük, ha
valaha is meg akarnak szabadulni tőle, és így a törvény Krisztusra vezérlő
tanítómester lett számukra (Galata 3:24).
Sajnos azonban sokan Istent kezdték a probléma valódi forrásának tekinteni,
hiszen Ő adta az említett szabályokat, és Ő követelte meg betartásukat,
halálbüntetést róva az ellenszegülőkre. Az emberek inkább Istentől akartak
szabadulni, semmint bűneiktől; zúgolódtak törvényei miatt, és Őt hibáztatták
azért, hogy az engedetleneknek meg kell halniuk. A végeredmény tekintetében
azonban mindegy volt, Isten ítéli-e halálra a bűnöst, vagy hagyja, hogy a bűn
végezzen vele.
Vegyük például az özönvíz előtti világot vagy Sodoma lakóit. Isten
özönvizet, illetve tüzet küldött e két társadalom kiirtására. Ha Isten ezt nem
tette volna meg, mi történt volna ezekkel az emberekkel? Néhány éven belül az
egész nemzedék amúgy is kipusztult volna! A bennük munkálkodó bűn ugyanúgy
megölte volna őket, mint ahogy mindenki mást! Ugyanolyan halottak lennének,
mint így, hogy az özönvíz, illetve a tűz vitte őket a sírba. Akkor miért ment
elébe Isten ennek az eseménynek azzal, hogy megölte őket? Mit akart ezzel
elérni? Egyrészt az elkövetkező nemzedékek előtt kívánta világossá tenni, hová
vezet a bűn, s így megtanuljanak félni tőle. Másrészt Istennek határt kellett
szabnia a bűnnek, mert különben az emberiséget teljesen hatalmába kerítette
volna.
Három szint
Az Istenhez való viszonyulás és a Vele való kapcsolat szempontjából az
emberek alapvetően három különböző szinten állhatnak.
- Az első és legalacsonyabb szinten a
gondolkodás mottója: „Ha engedetlen vagyok, Isten megöl.” Ebből fakadóan
Istentől és az általa kiszabott büntetésektől félnek, és ezért Őt
próbálják meg kiengesztelni. A pogány vallások mind ezen az alapon
működnek, és sokszor még az izraeliták istentiszteletének is ugyanez a
torz gondolkodás volt a mozgatórugója. Még sajnálatosabb azonban, hogy sok
„keresztény” még ma is ugyanezen a primitív szinten áll az
istenismeretben. Istent tartják a probléma forrásának, és azt kívánják,
bárcsak megváltoztathatnák Őt.
- A második szinten az emberek többé már nem
Istent tartják a probléma forrásának, hanem saját cselekedeteiket. Isten
nem szeretné megölni őket, de ha az emberek nem jobbítják meg
cselekedeteiket, akkor kénytelen lesz megtenni. Az igazságszolgáltatás
megköveteli, hogy Isten elpusztítsa őket. Azoknak, akik így gondolkodnak,
már jobb istenképük van, de még mindig nem látják a probléma valódi
gyökerét. A halált Isten szükségmegoldásának tartják, azt gondolván, hogy
Ő maga is kötve van az igazságszolgáltatás törvénye által. Azt gondolják,
a valódi probléma cselekedeteikben rejlik, és ezért
erőfeszítéseiknek cselekedeteik megváltoztatására kell
irányulniuk, hogy azok összhangba kerüljenek a törvény kívánalmaival.
Ezen a szinten a bűnös a megoldást az igazságszolgáltatás előtti
megfelelésben látja.
- A harmadik szinten azonban végre megértjük a
lényeget. Valójában egyetlen probléma van csupán: Istentől való
elszakadottságunk, amely a bűnnek nevezett betegséggel fertőzött meg
minket. Ez az, ami szétrágja életünket, gonosz cselekedeteket idéz elő
bennünk, és végül megöl minket. Valójában a bűn az igazi pusztító. Nem a
jogi törvény miatt halunk meg – amely megköveteli a bűnös halálát –, hanem
egy ok-okozati elven működő természeti törvény miatt. Most tehát, ha
látjuk a valódi problémát – a bennünk lakozó bűnt –, akkor tudjuk, nem
elég pusztán a cselekedeteinket megváltoztatni, hanem új természetre van
szükségünk. Attól a Valakitől kell életet nyernünk, Aki egyedül képes ezt
elvégezni értünk. Ezen a szinten a hívő végre a hit általi megigazulás
alapján gondolkodik és cselekszik.
Muszáj megértenünk ezt, mert ha a gondolkodásunk megreked a második
szinten, akkor a bűnhöz és Istenhez való viszonyulásunkat mindig csak a jogi
keretek szemszögéből fogjuk látni és tapasztalni. A bűnről úgy fogunk
gondolkodni, mint ami a törvény részleteinek megsértése, az üdvösség pedig a
parancsolatok iránti engedelmesség. Isten kegye és maga az élet is teljesen a
szabályokhoz kötődik. Valójában ez a törvényeskedés alappillére.
Nem a cselekedeteim, hanem a természetem
Amikor a harmadik szintre érkezünk, és már nem kiskorúak vagy szolgák
vagyunk, hanem fiak (Galata 4:3,7), akkor végre megértjük a lényeget. A gond
valójában nem azzal van, amit teszünk. Nem a cselekedeteinkkel van
a gond, hanem azzal, amik vagyunk. A természetünk van mélyen
megromolva. Felismerjük, hogy Isten sem a cselekedeteinket próbálja
megváltoztatni, hanem új szívet akar nekünk adni, és meg akar szabadítani
minket bűnös természetünktől, ami megöl minket. Új természetet akar adni, amely
által a cselekedeteink is megváltoznak! Most már nem Istentől félünk, sőt, már
nem is a cselekedeteinktől, hanem saját magunktól! Most már nem azért küzdünk,
hogy megváltoztassuk a cselekedeteinket, hanem teljes szívvel
Krisztust keressük, hogy alá tudjuk rendelni magunkat Neki, Aki egyedül képes
megváltoztatni a természetünket! Nem Isten, még csak nem is az
igazságszolgáltatás az, ami a halálunkat követeli. Bűnnel elátkozott
természetünk az, ami munkálja bennünk a halált; és bár Isten törvénye vezetett
el minket ennek felismerésére, a probléma megoldására mégis erőtelen. Krisztushoz
kell jönnünk (nem az írott törvényhez, hanem az élő törvényhez), hogy életünk
és új természetünk legyen (Galata 3:24).
Isten a problémát egy jogi keretrendszerbe helyezte. Törvényeket és
büntetéseket szabott meg, ez azonban nem adja ki a teljességet. Ez csupán kép a
képben – a második szinten. A valódi kérdések magasabb szinten rejlenek: nem a
jogi, hanem a természeti törvények szintjén. Itt olyan elvekkel találkozunk,
amelyek a világegyetem létének alapját képezik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése