Isten népe az a zsidóság, vagy inkább a kereszténység?
Erre a kérdésre a helyes választ attól függően adhatjuk meg,
hogy mit értünk az „Isten népe” kifejezés alatt:
A) Isten családját,
a "választottakat", azaz azokat, akik az övéi, az üdvözülőket?
B) Isten elhívott
népét, akiket elhívott és kiválasztott bizonyos üdvtörténeti szempontból fontos
feladatok elvégzésére, illetve egyéb célokra?
A bibliában mindkét gondolat fellelhető. Isten
elmondja, hogy az Ő népe, azok a valódi hívők, akik hitre jutnak az Ő Fiában,
Jézusban.
„Ti pedig választott
nemzetség, királyi papság, szent nemzet, megtartásra való nép vagytok,
hogy hirdessétek Annak hatalmas dolgait, aki a sötétségből az ő csodálatos
világosságára hívott el titeket; (1Pét
2:9)
Akik hajdan nem nép
[voltatok], most pedig Isten népe [vagytok]; akik nem
kegyelmezettek [voltatok], most pedig kegyelmezettek [vagytok].” (1Pét 2:10)
Aztán ezen kívül a zsidóságot is az ő népének nevezi
„És monda az Úr Mózesnek:
Menj a fáraóhoz és beszélj vele: Ezt mondja az Úr, a héberek Istene: Bocsásd
el az én népemet, hogy szolgáljanak nekem:”
(2Móz 9:1)
Most akkor ki Isten népe? A zsidóság, vagy inkább a Jézusban
hívő üdvözültek, vagy esetleg mindkettő?
Én úgy gondolom, hogy mindkét csoport "Isten
népe", csak más és más értelemben. Ahogyan például nekem is két apám, apukám van. Van egy földi,
akitől a testi dolgaimat örököltem, és
van egy mennyei, akitől újjászülettem szellemileg. Mindkettő az
"édesapám", csak más és más értelemben.
Ehhez hasonlóan a
zsiodóság, és az újjászületett hívők is "Isten népe", csak más
és más értelemben.
Istennek „ - bizonyos célokra, bizonyos feladatokra –
„elhívott” népe - akikkel Ő külön és sokat foglalkozott, ellentétben
látszólag a pogányokkal- az a zsidóság, Isten
„választott” népe pedig, akiket „kiválasztott” az üdvösségre, azok a hit
emberei, a Jézusban hívők összessége. Mindazok az emberek, akik hisznek, a
zsidók és a nem-zsidók közül is.
"Ekképpen lesznek az
utolsók elsők és az elsők utolsók; mert sokan vannak a hivatalosok, de kevesen
a választottak. (Máté 20:16)"
"Micsoda tehát? Amit
Izrael keres, azt nem nyerte meg: a választottak ellenben megnyerték, a többiek
pedig megkeményíttettek: (Róm
11:7)"
"Ezek a Bárány ellen
viaskodnak, és a Bárány meggyőzi őket, mert uraknak Ura és királyoknak Királya;
és az ő vele való hivatalosok és választottak és hívek [is]. (Jel 17:14)"
Ennek megfelelően, amikor a bibliában „Isten népéről”
olvasunk egy próféciában, akkor mindig tegyük fel magunknak a kérdést, hogy itt
most Isten vajon kiről beszél?
A Jézusban hívőkről – a választott népéről, az üdvözülőkről
- , vagy a testi zsidóságról, azaz - az elhívott népről, akikkel Isten külön
foglalkozott és külön feladatokat, - (pl, az Ő beszédének továbbadását, a
mózesi törvény megtartását, stb.) -
adott …
Mutatok most néhány olyan igét, amikor Isten „nép” alatt az
Ő „elhívott népére, a zsidóságra gondolt”,
nem pedig az „üdvözültekre”, vagyis a hívőkre:
"Az ökör ismeri
gazdáját, és a szamár az ő urának jászlát; Izrael nem ismeri, az én népem nem
figyel reá! (Ézs 1:3) Oh gonosz
nemzetség, hamissággal megterheltetett nép, gonosz mag, nemtelen fiak!
elhagyták az Urat, megutálták az Izrael Szentjét, [és] elfordultak tőle. (Ézs 1:4)"
Az itt szereplő „gonosz nemzetség” az nem jelentheti Isten
„választott” népét, vagyis a valódi hívők összességét, mert ők megigazultak
Krisztusban. Ez az ige tehát Isten "elhívott népéről", az akkori
zsidóságról beszél…
Nézzünk további igéket:
„Mert ha néped Izrael
számszerint annyi lenne is, mint a tenger fövenye, [csak] maradéka tér meg; az
elvégezett pusztulás elárad igazsággal! „ (Ézs 10:22)
A hívők, a választottak nem fognak elpusztulni az örök élet
számára. Ha meghalnak is, ők - egy bizonyos értelemben - csak „alusznak” a
biblia szerint. Aztán feltámadást követően örökké élnek majd. Elpusztulnak
viszont -örökre_ mindazok, akik nem jutnak valódi hitre Istenben, Jézusban. A
zsidók közül is és a pogányok közül is.
A fenti ige tehát Isten elhívott népéről, a zsidóságról beszél.
Ez az ige beszél egy
„maradékról”, akik megmaradnak az örök élet, Isten számára. Ez a
„maradék” a „választottak” összessége, Isten „választott” népe.
Most pedig nézzünk meg néhány olyan igét, amikor Isten a
„választott népre” gondolt, az „üdvözültekre”, amikor „népről”, az Ő
„népéről” beszélt:
"Amint Hóseásnál is
mondja: Hívom a nem én népemet én népemnek; és a nem szerettet
szeretettnek." (Róm 9:25)
"Ti pedig választott
nemzetség, királyi papság, szent nemzet, megtartásra való nép vagytok, hogy
hirdessétek Annak hatalmas dolgait, aki a sötétségből az ő csodálatos
világosságára hívott el titeket;"
(1Pét 2:9) "Akik hajdan nem nép [voltatok], most pedig Isten népe
[vagytok]; akik nem kegyelmezettek [voltatok], most pedig kegyelmezettek
[vagytok]." (1Pét 2:10)
"És hallék más szózatot
a mennyből, amely ezt mondja vala: Fussatok ki belőle én népem, hogy ne
legyetek részesek az ő bűneiben, és ne kapjatok az ő csapásaiból: " (Jel
18:4)
A fenti igék Isten „választott” népéről beszélnek, azaz az
üdvözültekről.
Sok ilyen ige van az ószövetségben is, ahol egyértelműen,
Isten erről az üdvözülő „népről”, a „választottakról” beszél, nem pedig a full zsidóságról:
"Elengedted népednek
álnokságát, elfedezted minden bűnüket. Szela." (Zsolt 85:3)
És beviszem a harmadrészt a
tűzbe, és megtisztítom őket, amint tisztítják az ezüstöt és megpróbálom őket,
amint próbálják az aranyat; ő segítségül hívja az én nevemet és én felelni
fogok neki; ezt mondom: Népem ő! Ő pedig ezt mondja: Az Úr az én Istenem!
" (Zak 13:9)
Ez a „harmadrész” Isten „választott népe”. Mindazok, akik
hitre jutnak és hisznek.
Ennek függvényében, ha meg akarjuk érteni a bibliában
írtakat, főleg a próféciákat, -amikor „Isten népéről”, vagy „Izraelről”
olvasunk az ószövetségben, vagy az újszövetségben, - mindig tegyük fel
magunknak a kérdést: Isten itt most a „választott népre, a hívőkre” gondol,
vagy pedig a zsidónak születettekre, a zsidó népre, az „elhívott népre”
Ha valaki ezt nem érti, az Izraellel kapcsolatos próféciákat
szükségképpen félreérti, - a szó szerinti zsidóságra érti, - pedig könnyen
lehet, hogy azok némelyike a keresztényekre vonatkozik, vagyis a
"választott" népről beszél, nem pedig az "elhívott" népről,
a "testi zsidóságról".
Ez a kérdéskor még inkább kivilágosodhat mindenki számára,
ha feltesszük a következő kérdéseket: Mire is lett kiválasztva a zsidó nép, és
mire lett kiválasztva a hívő nép?
(Kezdjük a zsidó néppel.)
Mire lett kiválasztva a zsidó nép?
- Isten rájuk bízta az Ő beszédét az újszövetség
eljöveteléig? .. Igen!
- Isten törvényt, ceremóniákat adott nekik, hogy azokat
megtegyék? .. Igen!
- Isten prófétákat küldött hozzájuk, hogy azok rendre intsék
és tanítsák őket? .. Igen!
- Isten kiválasztotta őket, hogy közülük való testben
szülessen meg a megváltó? .. Igen!
- Az üdvösségre lettek kiválasztva, vagyis hogy mindenki
üdvözüljön közülük? .. Nem!
- Ki lettek választva, hogy Isten bennük (mindegyikükben
benne) lakozzon? ... Nem!
- Újjászületett emberek (mindannyian)? .. Nem!
- A Föld örökösei lesznek? .. Nem!
- Megismerik Istent és szeretik Istent (mindannyian)?
...Nem!
- A gonosz szívük megváltozott (mindannyiuknak)? ... Nem!
- Krisztussal együtt örökölnek mindent? ... Nem!
Mire lett kiválasztva a hívő nép?
- Az üdvösségre, vagyis, hogy mindenki üdvözüljön
közülük? .. Igen!
- Hogy Isten bennük (mindegyikükben benne) lakozzon? ...
Igen!
- Isten rájuk bízta az Ő beszédét, kijelentéseit az
újszövetség megjelenésétől? -- Igen!
- Újjászületett emberek (mindannyian)? .. Igen!
- Megismerik Istent és szeretik Istent (mindannyian)? ...
Igen!
- A gonosz szívük megváltozott (mindannyiuknak)? ... Igen!
- A Föld örökösei lesznek? .. Igen!
- Krisztussal együtt örökölnek mindent? ... Igen!
Ennek megfelelően, ha majd "látunk" egy képet,
olvasunk egy próféciát, amelyben Isten az Ő népéről, mint üdvözült népről
beszél, akkor már tudni fogjuk, hogy abban a képben Isten a zsidó népre, vagy a
hívő népre gondolt-e.
Amíre szerintem rá kell állnia a gondolkodásunknak az az,
hogy igen, a zsidónak születettek Isten népe.
A valódi hittel rendelkező igaz hívők - zsidók és
pogányok/nemzetek közül - az is Isten
népe, de Istennek egy másik fajta népe.
Más elhívással, más jövővel, más feladatokkal, más
örökséggel.
A kettőt semmiképpen nem szabad összekeverni. A kettő
semmiképpen nem azonos egymással.
Amikor mi olvassuk a bibliát, és abban Isten az "Ő
népéről" beszél, ezért kell bölcseknek lennünk, bölcsességet kérnünk
ahhoz,
hogy ott éppen Isten vajon melyik "népről", melyik
"Izraelről" beszél. Mert vagy az egyikről, vagy a másikról, vagy
mindkettőről.
Ha nem értjük, hogy melyikről, összekeverjük a dolgokat, és
a zsidó népnek, a testileg zsidóknak születetteknek olyan dolgot, olyan
jövőt tulajdonítunk, amit pedig ehelyett a hívő népnek, az
üdvözülőknek, Isten gyermekeinek kellene.
Például:
És az én lelkemet adom
belétek, és azt cselekszem, hogy az én parancsolataimban járjatok és az én
törvényeimet megőrizzétek és betöltsétek.
(Ez 36:27)
És adok nektek új szívet, és
új lelket adok belétek, és elveszem a kőszívet testetekből, és adok nektek
hússzívet. (Ez 36:26)
Melyik népet részesítette és részesíti Isten az Ő lelkében,
és melyik nép kap "új szívet" tőle?
A zsidónak születetteket, vagyis a testi Izraelt, vagy a
szellemi népet, az igaz hívőket?
Mi már tudjuk, hogy új szívet és új lelket csak a Jézusban
hívők kapnak Istentől. Nem pedig komplett népek.
Isten a zsidókról kijelentette, hogy csak (egy maradék), egy
kis rész marad meg az örök élet számára.
A fenti igeszakasz tehát
a "szellemi Izraelről" szól, nem pedig a testiről, a zsidónak
születettekről.
A testi Izraelre ugyanis nem igaz az, hogy MINDANNYIAN űj
szívet és új lelket kapnak - és ezáltal üdvözülnek.
A "szellemi
Izraelre", a hívő népre viszont szó
szerint ráillik ez az ige, mert MINDENKI, aki valódi hívő új lelket és új
szívet kap Istentől az újjászületés által.
Nem tudjátok-e, hogy ti Isten
temploma vagytok, és az Isten Lelke lakozik bennetek? (1Kor 3:16)
Mi pedig nem e világnak
lelkét vettük, hanem az Istenből való Lelket; hogy megismerjük azokat, amiket
Isten ajándékozott nekünk. (1Kor 2:12)
Nem az igazságnak
cselekedeteiből, amelyeket mi cselekedtünk, hanem az ő irgalmasságából tartott
meg minket az újjászületésnek fürdője és a Szent Lélek megújítása által, (Tit 3:5)
További információk ehhez a témához:
https://jezusverenekhatasa.blogspot.com/2024/07/izrael-es-jeruzsalem-mint-jelkepek.html
https://jezusverenekhatasa.blogspot.com/2025/03/az-igazi-izrael.html
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése